#howtobanKIng

Gareth Farr Head of Data Science & AI, HVB - UniCredit

English

To what extent does AI already influence your day-to-day work?

AI significantly influences day-to-day work by enabling personalized customer experiences, enhancing operational efficiency, and providing data-driven insights. It has become a key enabler in transforming customer interactions. As Head of Data Science and Artificial Intelligence my team and I are therefore heavily involved in developing solutions using Artificial intelligent to help of colleagues with the complex tasks they face.

For which activities in your institute does AI offer the greatest potential?

AI offers the greatest potential in augmenting customer lifetime value, enhancing customer experience, and exploiting data monetization opportunities. It also holds promise in risk management, steering, and internal processes, where it can automate repetitive tasks and improve decision-making. Basically: In all facets of banking whether it is helping us grow, protecting what we have or making tasks more efficient.

How are your colleagues prepared for the use of AI (keyword: further training) and what is the initial response to working with AI?

There is a lot of curiosity given the level of public attention artificial intelligence is receiving. A lot of people are keen to get to use it but as with most technology. However, AI can only unlock its transformative opportunities and drive innovation when aligned with strategic business objectives. Hereby, we support our colleagues with targeted training programmes.

Please complete the following sentence: In 2030, AI will...

...have transformed the way we work, as we enter a time of human machine teaming making many processes more efficient, and allowing us as humans to focus on more complex tasks.

Deutsch

Wie stark bestimmt KI bereits Ihren Arbeitsalltag? 

KI prägt die tägliche Arbeit erheblich, indem sie personalisierte Kundenerlebnisse schafft, die operative Effizienz steigert und datengestützte Erkenntnisse liefert. Sie spielt zudem eine entscheidende Rolle bei der Optimierung von Kundeninteraktionen. Als Head of Data Science & Artificial Intelligence  arbeite ich gemeinsam mit meinem Team eng an der Entwicklung von KI-basierten Lösungen, die unsere Kolleg:innen bei ihren komplexen Aufgaben unterstützen. 

Für welche Tätigkeiten in Ihrem Institut bietet KI das größte Potenzial?

Das größte Potenzial der KI liegt in der Steigerung der Customer Lifetime Value, der Verbesserung des Kundenerlebnisses und der Nutzung von Möglichkeiten zur Datenmonetarisierung. Auch im Risikomanagement und bei der Optimierung interner Prozesse ist KI vielversprechend, indem sie repetitive Aufgaben automatisiert und die Entscheidungsfindung verbessert. Kurz gesagt: KI unterstützt uns in allen Facetten des Bankwesens - sei es, um Wachstum zu fördern, bestehende Assets zu schützen oder um Aufgaben effizienter zu gestalten.

Wie werden Ihre Kolleg:innen auf die Nutzung von KI vorbereitet und wie ist die erste Resonanz bei der Zusammenarbeit mit KI?

Angesichts des großen öffentlichen Interesses an Künstlicher Intelligenz ist die Neugierde groß. Viele Menschen möchten KI nutzen, doch wie bei den meisten Technologien entfaltet sie ihr transformatives Potenzial und treibt Innovationen nur dann voran, wenn sie mit den strategischen Zielen des Unternehmens in Einklang gebracht wird. Um dies zu ermöglichen, bieten wir unseren Kolleg:innen gezielte Schulungsprogramme an.

Vervollständigen Sie bitte folgenden Satz: Im Jahr 2030 wird KI…

... unsere Arbeitsweise grundlegend verändert haben. Wir betreten eine Ära, in der die Zusammenarbeit zwischen Mensch und Maschine zahlreiche Prozesse effizienter gestaltet und es uns ermöglicht, unsere Energie auf komplexere Aufgaben zu richten.